Actualitat

 


26-05-2016 |

Presentació dels resultats de l'enquesta Via Universitaria: accés, condicions d'aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris

Al llarg del matí d’ahir va tenir lloc la jornada de la primera presentació dels resultats de l’enquesta Via Universitària. Accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorn dels estudis universitaris  que va tindre lloc a l’Auditori de la Pedrera. L’acte, moderat per Màrius Martínez, va comptar en la seva obertura amb les intervencions de Francisco J. Mora, president de la Xarxa Vives d’Universitats i rector de la Universitat Politècnica de València i Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.

Seguidament, Elena Sintes, directora científica i executiva de Via Universitària i coautora de l’informe, va ser l’encarregada de presentar els principals resultats de l’enquesta, que va ser realitzada al llarg de l’any 2015 per 20.312 estudiants de 19 universitats diferents, pertanyents a la Xarxa Vives.

Com a resultat més destacable, l’enquesta ha evidenciat que, tot i que la universitat és cada cop més equitativa en l’accés pel que fa la procedència social dels i les estudiants, ja que un 40% d’ells pertanyen a la primera generació de la família que accedeix als estudis universitaris, les classes altes continuen estant sobre representades. Hi estan infra representats, sobretot en els màsters, aquells estudiants provinents de llars amb perfils ocupacionals baixos. Un altre dels resultats interessants és el que indica que un 52% dels estudiants viuen a casa dels pares, i en la mateixa proporció, un 52% es poden finançar els estudis i les despeses relacionades amb l’ajuda familiar. Només un 41% dels estudiants ho són a temps complert, mentre que un 59% compaginen estudis i feina, ja sigui a temps parcial (19%), complet (15%) o de manera puntual (24%).  Segons l’estudi, un 81% dels estudiants creu que els estudis universitaris li serviran per cultivar-se i enriquir els seus coneixements, mentre que el 25% creu que li permetrà assolir una posició social alta, la qual cosa evidencia un canvi respecte les expectatives que tenen els estudiants en escollir una carrera. Respecte a la mobilitat, només un 10% dels estudiants enquestats han fet una estada fora de la seva universitat, sent aquells de classes socials més altes els que ho han pogut fer en major proporció.

La presentació d’Elena Sintes va acabar amb una sèrie de recomanacions i implicacions de l’estudi per a la política universitària, com per exemple incrementar les vies d’accés alternatives, enfortir els sistemes d’informació i orientació previs a la universitat, especialment durant la secundària, millorar l’acompanyament durant l’estada a la universitat apropant els serveis, recursos i activitats als estudiants més enllà de la seva assistència a classes, fomentar la mobilitat internacional, flexibilitzar les opcions d’estudi per exemple amb horaris comprimits, vies lentes o la possibilitat de repetir assignatures en altres torns, i enfortir un sistema d’ajuts i beques que compensin les necessitats dels estudiants en situacions desfavorables. Seguidament, va intervenir F. Xavier Grau, vicepresident de la Xarxa Vives d’Universitats.

Després d’una breu pausa-cafè va tenir lloc un interessant debat obert al públic entorn de la qüestió Quins són els resultats més rellevants de l’informe? Basant-nos en aquests, quines polítiques caldria implementar? i en el qual van participar Antonio Ariño, catedràtic de Sociologia de la Universitat de València i membre de l’equip assessor de Via Universitària, Elena Sintes, Miquel Martínez, catedràtic de Teoria de l’Educació de la Universitat de Barcelona i membre de l’equip assessor de Via Universitària i Gemma Espigares, expresidenta de Consell de l’Estudiantat de les Universitats Catalanes-CEUCAT i membre del consell d’estudiants de Via Universitària.  Durant el debat, en què el públic va participar activament, van sorgir qüestions relacionades amb la participació i implicació de l’estudiantat a la vida universitària, amb el paper que hi tenen les universitats en la garantia de la equitat, i amb en els models docents i metodològics, entre moltes altres coses.

Tindran lloc tres presentacions més de l’informe: avui a València de 18 a 20.30h, dilluns 30 de maig de 10 a 11.40h a Palma de Mallorca i dijous 9 de juny d’11.30 a 13h a Sant Julià de Llòria.

Podeu accedir a l’informe a través d’aquest enllaç.

Ver más noticias